Perfektion?

Regn och rusk. Vinden viner och regnet piskar en i ansiktet. Likt brevbärarna, trotsar för kvällen 4 hungriga "karlar" vädrets makter med förhoppningar om en himmelsk upplevelse utom denna värld!
Värden för kvällen är Patrik som bevisat genom åren (vad jag hört), och genom flertalet andra tillfällen att han kan vara lite av en uppfinningens man och självkritiker i köket!

- Med dessa fantastiska egenskaper så kan det inte bli dåligt tänker vi. Ordet perfektion har nämnts.
Och som han levererar karln!

Jag kommer som siste man inkastandes i lägenheten på Bollmoravägen. Håret är blött och hungern har satts in.
Och inte försvinner den när man äntrar en lägenhet fylld av manlig vänskap och förväntan.
Toppa på detta en doft av korv i olika slag, ost, (- "kan det även finnas en pajdoft tänker jag?"), vitlöksbröd!

Mycket riktigt mina damer och herrar! Precis när jag sticker in huvudet i vardagsrummet så kommer denna ståtlige man spatserandes ur köket.
Med grytvantar på händerna håller han något som man i matkretsar kallar för en "Perfekt Paj"!!!
Och inte nog med det. Han kommer dessutom ut med två stycken till.
Doften sprider sig i den stora lägenheten och matkoman har nästan satt sig innan första tuggan.
Till detta har han även som tidigare nämnt, slängt ihop ett litet vitlöksbröd och något som vi kallar "bögsallad".
Dock tycker jag själv att denna sallad för kvällen var lite av grädden på moset. Ett perfekt tillbehör till en perfekt middag! Något som bryter av och ger helhet!

Efter kanske tio minuter lägger sig den tidigare nämnda matkoman över rummet. Maten är nästintill uppäten sånär som en portion kvar, salladen är slut och vitlöksbrödet hann knappt lämna ugnen.
Med några minuters väntan och trötthet som slagit in, så kommer då nästa doft.
Nymalda kaffebönor som blandas med varmt vatten. Denna gudomliga dryck (som enligt sägnen uppfanns i Colombia?) mottages varmt av våra numera mätta deltagare..

Trevlig avslutning tänker vi. En Perfekt avslutning tillochmed.
Men inte då! Det var inte slut där.

Vårt nytillskott Denny, har vart finurlig nog att svischa ihop lite blandad konfekt att avnjuta till den varma drycken.
Små cupcakes, morotskaka, hasselnötsbrownie och chokladbollar...

Och vips, 5 minuter senare har den ANDRA matkoman lagt sig som ett täcke över rummet!

Otroligt roligt att se hur standarden tagit form över dessa tisdagar. LAGAD mat med kärlek och god tanke bakom.
Mycket bra jobbat Päjjt. Som alltid en upplevelse hos Määtänen/ Andersson!

Som avslutning vill jag citera en gammal matkritiker:
"Folk säger att korv är som sex! Det är mycket bättre än så!!"

Tack för mig / Jommoe


Kommentarer
Postat av: pjjt

Väl skrivet Jimmie.

Måste nog ta och sno det där citatet och ha som valspråk. Det eller "korv är min bästa frukt"

2010-10-20 @ 11:02:02
URL: http://korvtisdag.blogg.se/
Postat av: dNY

Jimmie.. Du är gay..

2010-10-20 @ 21:58:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0